fbpx
חוקי ייקום

תכנון פיננסי וייפוי כוח מתמשך

מה הקשר בין תכנון פיננסי לבין ייפוי כוח מתמשך?

לפני מספר שנים נכנס כלי חדש למשפט הישראלי: ייפוי כוח מתמשך.

הרעיון העומד מאחורי ייפוי כוח מתמשך הוא תכנון העתיד: חותמים היום כשאתם כשירים לנהל את חייכם ולהחליט החלטות בחייכם, אך הוא נכנס לתוקף בעתיד, רק אם וכאשר אדם אינו מסוגל להחליט החלטות בעצמו.

חוסר כשרות יכולה להיגרם מסיבות שונות, למשל, דימנציה, אלצהיימר, מחלות שונות, זיקנה, וכמו כן מבטיח מצבים של חוסר כשרות זמנית, כגון תאונת דרכים, הידרדרות פסיכיאטרית שאינה מאפשרת לקבל החלטות עצמאיות וכו'.

בייפוי כוח מתמשך, אדם (ממנה) מסמיך אדם אחר (ממונה) – שהוא סומך עליו להחליט עבורו החלטות בעתיד. ניתן למנות כל אדם שאתם סומכים עליו: החל מילדים, בן/בת זוג, חבר קרוב, קרוב משפחה רחוק ועד לבעל מקצוע.

בנוסף, וחשוב: הממנה נותן הנחיות לפעולה בעתיד, "הוראות הפעלה", לפיהן יתנהלו חייו של הממנה בעתיד, והממונה חייב לציית להנחיות אלו.

חשוב לציין, שייפוי כוח מתמשך אינו מופעל עם חתימתו. מטרתו להבטיח את העתיד, והוא נכנס לתוקף רק אם וכאשר הממנה אינו כשיר להחליט החלטות בעבור עצמו (אינו מבין בדבר).

ברור אם כן, כי ייפוי כוח מתמשך מתכנן את ההחלטות שיתקבלו במצבים ותרחישים עתידיים שרלוונטיים לכם, והוא מאפשר לכם שליטה בעתידכם.

ייפוי כוח מתמשך ניתן לערוך בכל תחומי החיים: התחום הרכושי, התחום האישי והתחום הרפואי. שלושתם חשובים לתכנון עתידכם, וניתן להסדיר את כולם או רק את חלקם בייפוי כוח מתמשך.

אתייחס במאמר זה על ההיבט הרכושי בלבד, שכן ייפוי כוח מתמשך הוא כלי מעולה לתכנון פיננסי, תכנון פרישה ותכנון העתיד.

בהיבט הרכושי, ניתן להסדיר באמצעותו אינספור מצבים, וביניהם למשל:

  • השקעת כספים באפיקים שונים – ניתן לתת הנחיות, בין היתר, לגבי אופי ההשקעה ומקורות ההשקעה, למשל: אג"ח או במניות? השקעה סולידית או בסיכון גבוה? השקעה באפיקים שונים? מהם הכללים המנחים, שחשוב לכם שיישמרו בהשקעת כספיכם, וכיוצ"ב?
  • תפעול נכסים – למשל השכרה של נכסי נדל"ן שבבעלותכם, התרה או איסור על מכירתם, ואף קביעה כי יש למכור נכס מסוים לצרכים מסוימים – למשל, מכירת דירה להשקעה לצורך טיפולים רפואיים.
  • מתנות – אם אתם מעוניינים להבטיח שכל ילד או נכד שלכם יקבלו מכם מתנות כספיות באירועים מסוימים (חתונה, יום הולדת, לרכישת דירה וכיוצ"ב) – ניתן לקבוע זאת בייפוי כוח מתמשך, עם גובה סכום המתנה.
  • תמיכות בקרובים – למשל, אם אתם הורים שתומכים כלכלית בילדיכם או ילדים שתומכים בהוריכם, אתם יכולים לקבוע בייפוי כוח מתמשך שהתמיכה תימשך בסכום שתקבעו.
  • התנהלות מול גופים פיננסיים – חברות ביטוח, קופות גמל וכיוצ"ב.
  • התנהלות מול רשויות ממשלתיות וביטוח לאומי – הסמכה לפעול כדי להבטיח קבלת כספים להם אתם זכאים מרשויות ממשלתיות ומביטוח לאומי.
  • חשבונות בנק – איך לנהל אותם? כמה כסף להפריש מהם לצרכי הבית? אם החשבון משותף (לרבות עם בן/בת זוג) – כיצד להתנהל מול השותף? וכיוצ"ב.
  • ניהול תביעות בכל ערכאה שיפוטית/ מעין שיפוטית.
  • ועוד אינספור היבטים ותרחישים, אשר רלוונטיים לחיים שלכם, והסדרתם בייפוי כוח מתמשך.

לסיום חשוב לציין:

ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך רק כאשר הנכם כשירים ומסוגלים לקבל החלטות עתידיות. אדם שהגיע למצב של חוסר כשרות משפטית (חוסר יכולת להבין בדבר) איחר את המועד, ולא יוכל לערוך ולחתום על ייפוי כוח מתמשך.

המאמר נכתב ע"י עו"ד צביה קרגולה, המתמחה בתחום המסחרי, ייפוי כוח מתמשך וצוואות.

karagula.adv@gmail.com

הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות כבר עכשיו מבלי להוציא אלפי שקלים על תכנון פיננסי:

  1. לשאלות ומידע נוסף התקשרו 052-6467605
  2. רכישת קורס צמיחה פיננסית https://bit.ly/3AJkmWy
  3. רכישת ספר שמונת השלבים לחופש כלכלי https://bit.ly/3ICAGeh
  4. הצטרפו לערוץ היוטיוב כוכב פיננסי לומדים לעבוד עם כסף http://bit.ly/2IiyTLZ
  5. מוזמנים להאזין לפודקאסט הפינה הפיננסית בכל דרך שתבחרו http://bit.ly/2KCodhq

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או יעוץ במוצר פיננסי ו/או שיווק פיננסי ו/או ייעוץ מס ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.